Ödeme yöntemleri çeşitliliği anlamında ise, önümüzdeki dönemde kredi kartı bazlı değişik cüzdan ve sadakat kartı uygulamaları olacak. Bunun yanı sıra, ödeme sistemlerinin entegre edildiği değişik tahsilat çözümlerinin oluşacağını öngörüyoruz. Burada son olarak Paraşüt ile yaptığımız çalışma iyzico’nun sektöründe ortaya koyduğu ilklerden biri oldu. iyzico’nun etrafında değişik iş modellerine ve niş alanlara hitap eden farklı girişimler oluşacaktır. Bu trendi güçlendirerek, iyzico eko sistemini oluşturabileceğimize inanıyoruz.
Mobilitenin etkisi artmaya devam edecek
E-ticaret ve ödeme sistemleri sektörlerinde mobilitenin etkisi artarak devam edecek. Türkiye’de kişi başına ortalama 2,4 adet kredi kartı düşüyor. Bu da yaklaşık 23 milyon kişinin kredi kartı kullandığı anlamına geliyor. Bunların arasından 10 milyon kişi yani neredeyse yarısı İnternet’ten alışveriş yapıyor. İnternet kullanan fakat İnternet’ten alışveriş yapmayan kitle epey büyük. E-ticareti yaygınlaştırmak için kredi kartlarının yanı sıra başka ödeme çözümlerini, örneğin EFT ve havale gibi klasik ödeme çözümlerini de e-ticarete uyumlu hale getirmek gerekiyor. Bundan sonraki adım ise mobil cihazlardan alışveriş yapmayı çok daha kolay hale getirmek olmalı. Mobil cihazlardan alışveriş yapmaktan ziyade değişik gün içerisinde yaşanan “problemleri” çözen uygulamalar yaygınlaşacaktır. Mobil alışveriş deneyimini kolay ve akıcı tutan siteler mobil oranlarını yükselteceklerdir.
Online harcamaları artırmak için ödeme yöntemleri gelişmeli
Türkiye’de e-ticaret için tercih edilen ödeme sistemleri arasında, kartlı ödemeler yoğun bir biçimde kullanılıyor. Nisan 2014 rakamlarına göre 57,2 milyon kredi kartı ve 100,8 milyon banka kartının kullanılmasından kaynaklı olarak e-ticaret için yüzde 93’lük oranda kartlı ödeme sistemleri ön plana çıkıyor. Kredi kartları ise yüzde 68’lik payı ile taksitlendirme yapan sadakat kartları ve %32’lik pay ile tek çekim Master / Visa kartları olarak kendi bünyesinde ikiye ayrılıyor. Türkiye, Avrupa içerisinde Birleşik Krallık’tan sonra en fazla kart kullanım oranına sahip 2. ülke konumunda.
Buna karşın, kart kullanımına paralel olarak online alışveriş yapan kullanıcı sayısı hala yüzde 1,5 civarında. Online alışveriş oranı İngiltere ve ABD’de ise yüzde 8-10 civarında. Türkiye’de bu noktaya gelmek için öncelikle alternatif ödeme yöntemlerine önem verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Yurtdışında bir ödeme işleminde ortalama 5-8 arası ödeme yöntemi sunulurken, Türkiye’de neredeyse sadece kredi kartıyla yetiniyoruz. Türkiye’deki e-ticaret payını ve kullanıcı alışkanlığı artırmamız gerekiyor. iyzico olarak, alternatif ödeme tarafında üstünde çalıştığımız değişik projeler var. Bunları önümüzdeki sene içinde paylaşacağız.
iyzico CEO’su Barbaros Özbugutu