Az miktar içki yararlı, çok miktar içki zararlı... Acaba bu “az miktar” ne kadar? Elbette vücut ağırlığına, metabolizmasına, ve başka ölçütlere göre değişir. Ama ortalama bir “karar miktar” nedir?
Soruyu Illinois Ü hocası Jennifer Wiley ve ekibi nihayet bütün insanlık adına 2012’de yanıtlamış: Ortalama ağırlıkta ortalama bir insanın, “yaratıcı problem çözme” eşiğini atlaması için sadece ve bir seferde yüzde 0.075 oranında alkol içeren bira içmesi yeterliymiş. Prof hanımın bu”yararlı” bulgusunu, Danimarkalı CP+B reklam şirketi ticari ürüne dönüştürdü. İşte mis gibi bir “bilgiden para kazanma” örneği.
Yaratıcılığı harekete geçirmek için gereken alkol miktarı madem bu ise, CP+B, bu miktarda alkollü bira ürettirdi, siyah şık şişelerde sunmaya başladı. Tam Noel ve Yılbaşı öncesi gayet yaratıcı bir pazarlama taktiği. Biranın adı da öyle: Sorun Çözücü (Problem Solver).
Yenilikçi girişim bununla sınırlı değil: Kopenhag’da sadece tek bir yerde satılıyor. Bir de CP+B ofisine gelenlere ikram ediliyor. Bu da biranın tanıtımında, birbiriyle çelişen iki boyut daha: Merak > Talep > Arz yetersizliği (kıtlık) > Merak döngüsü.
Prof. Wiley’nin deneysel araştırması “Consciousness and Cognition” (Bilinç ve Bilişsellik) adlı akademik dergide yayınlanmıştı: Jarosz, A.F., Colflesh, G.J.H, Wiley, J. (2012). Uncorking the muse: Alcohol intoxication facilitates creative problem solving. Consciousness and Cognition, 21, 487–493... Ayrıca, beyin-yaratıcılık ilişkisini akademik ama esprili bir dille anlatan kitap: “How the Body Knows Its Mind.” Prof. Sian Beilock (5 Ocak’ta Amazon’da).
Yaratıcılığa yenilikçi bira
2 dakika okuma süresi.