“2023 için çok geç. Belki 2073”

2 dakika okuma süresi.

Prof.Dr.Ali Nesin

Finlandiya Kalkınma Bakanlığı’nın 10. Kalkınma Planı’ndan şu satırlara bakınız:

“Düşünme, algılama ve problem çözme yeteneği gelişmiş, demokratik değerleri ve milli kültürü özümsemiş, paylaşıma ve iletişime açık, sanat ve estetik duyguları güçlü, özgüven ve sorumluluk duygusu ile girişimcilik ve yenilikçilik özelliklerine sahip, bilim ve teknoloji kullanımına ve üretimine yatkın, bilgi toplumunun gerektirdiği temel bilgi ve becerilerle donanmış, üretken ve mutlu bireylerin yetişmesi eğitim sistemimizin temel amacıdır.”

Pardon, düzeltmek istiyorum: Bu özlü güzel amaçlar, hedefler, Finlandiya değil, Türkiye’nin 2014-18 arası için 10. Kalkınma Planı’ndan (142. madde). Ülkemizde eğitimin her düzeyinde iyileştirmenin nasıl yapılacağından hiç söz etmeyen bir Kalkınma Planı’ndan... TÜSİAD’ın “Ekonominin geleceği” olarak gördüğü (Amerikancası STEM, Türkçesi FeTeMM) fen/matematik/mühendislik dallarında eğitime ağırlık vermekten söz etmeyen bir Kalkınma Planı’ndan...

Dünya Ekonomik Forumu Küresel Rekabetçilik İndeksi’nde Türkiye, 2013 yılında, 148 ülke arasında “matematik ve fen bilimleri eğitiminin kalitesi”nde 101. sırada. 2008’de 73. sıradaymışız. Oradan sürekli gerilemişiz. Zaten “eğitim sisteminin kalitesi”nde de 91. sıradayız (2013). TÜSİAD, “toplumda STEM hakkında farkındalık yaratmak zorundayız” demekte haklı. Pek çok geç kalmış bir girişim, ama hiç olmamasından iyidir.