Tempo Çağrı Merkezi Genel Müdürü Cemal Akar, çağrı merkezi sektörünün engellilerin istihdamı için uygun bir alan olduğunu düşünüyor. Ancak, şirketlerin engellilere göre düzenlemeler yapmaları önem taşıyor. Özellikle ortopedik engelli olup tekerlekli sandalye ya da çift koltuk değneği kullananlar açısından bu sektör ideal bir çalışma alanı. Çağrı merkezi hizmetini veren şirketlerin engellilere göre düzenlemeler yapmaları onlara verilen değerin bir işareti. Bina giriş ve çıkışları engellilere uygun olmalı, ulaşımlarının kolay olması için servis hizmeti sunulmalı, binada engellilere özel tuvalet olmalı. Görme ve işitme engelliler için de düzenlemeler gerekiyor. Akar, “Çağrı Merkezi Derneği ile engelli örgütlerinin işbirliğinin artması engelli istihdamının artmasının da önünü açacak. Tempo Çağrı Merkezi’nde şu an itibariyle 12 engelli arkadaşımız çalışıyor. Ayrıca bizde ev ortamında çalışma düzeni de var. Şu an 4 engelli arkadaşımız evden çalışıyor. Yıl sonuna kadar bu sayı 19 olacak” diyor.
Callpex Genel Müdürü Oğuz Taşkent’e göre, sektörün en büyük avantajlarından biri personelin sadece seslerini kullanarak çalışabilmeleri. Bulundukları konumun, konuşmayı ve dinlemeyi (elbette bazı durumlarda klavye kullanmayı) etkilememek kaydıyla fiziksel niteliklerinin hemen hiçbir önemi yok. Taşkent, “Şirket olarak bu avantajı sonuna kadar kullanmak için tüm olanaklarımızı kullanmayı bir borç biliyoruz. 2010 yılında hayata geçirdiğimiz, başta işe gelemeyen engelliler olmak üzere, erken emekliler, ev kadınları ve öğrenciler için ideal olan “Home Agent” sistemi, herhangi bir lokasyon sınırı olmaksızın evden çalışmayı mümkün kılan bir iş modeli. Şu an hem Home Agent modeliyle hem de farklı lokasyonlarımızda toplam 55 kadar engelli personelimiz görev alıyor. Bu sayıyı mümkün olduğunca artırmak için çaba gösteriyoruz. Elbette bunu sağlayabilmek için güçlü bir teknolojik altyapıya sahip olmanız gerekiyor. Bu altyapı sayesinde evinizde, çağrı merkezindeymiş gibi görev alabildiğiniz gibi yine bizim sağladığımız uzaktan eğitim olanaklarıyla da bilgi gereksinimlerinizi karşılayabiliyorsunuz.CMC Genel Müdürü Metin Tarakçı ise, engelli arkadaşların çağrı merkezi sektöründeki kariyer fırsatlarını desteklediklerini ifade etti. Tarakçı, şu şekilde konuştu: “Çalışma şartlarının iyileştirilmesi ve home agent sisteminin uygulanması konusunda da çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu çalışmalar sayesinde istihdam oranlarımızı da her geçen gün arttırıyoruz. Engelli istihdamını sadece sosyal sorumluluk olarak görmüyoruz, şu an CMC bünyesinde çalışan engelli müşteri temsilcisi arkadaşlarımızın göstermiş olduğu yüksek performans da bu konuda yatırım yapma kararımızı desteklemekte.”
Onlar çalışma fırsatını çağrı merkezlerinde yakaladılarAfyonkarahisar’da hizmet sunan Tempo Çağrı Merkezi’ndeki üç engelli çalışanla konuştuk, onların sektördeki fırsatları, sorunlarını sorduk. Üçünün ortak söylediği işlerini severek yaptıkları, bu yüzden çeşitli zorluklara da yeri geldiğinde göğüs gerdikleri.
Tempo Çağrı Merkezi Müşteri Temsilcisi Şeyma Altın, şunları söylüyor: “Afyon’un Sandıklı gibi iş olanaklarının kısıtlı olduğu bir ilçesinde yaşıyorum. İşsizliğin olması bir de engelli olmanız bu durumu daha da zorlaştırıyor. Engelli iseniz evinizde oturup bakıma muhtaç bir şekilde beklemeniz gerektiğini düşünüyorlar. İş arıyordum, ama birçok olumsuz olay yaşadım. 1 yıldır çalışıyorum. Yüzde 45 engelli olduğum için çok ağır işlerde çalışamıyorum. Masa başı bir iş olması benim için en büyük avantaj. Üstelik sosyal bir insanım, gün boyu farklı profilden insanlarla görüşüyorum. Yaptığım her görüşme benim iletişimimi, ikna gücümü artırıyor yani beni sosyalleştiriyor. Buradaki çalışma arkadaşlarım olsun, yöneticilerim olsun bana çok destek oluyorlar. Tabii ki her işin avantajı kadar dezavantajı da vardır, zihinsel yorgunluk yaşıyorum ama işimi severek yapıyorum.”
Tempo Çağrı Merkezi Müşteri Temsilcisi Fatma Okumuş, işine 45 km uzaklıkta bir kasabadan geliyor. Okumuş, “Kendi açımdan zor bir süreçten geçiyordum. Tam beş kez ameliyat oldum. Bütün bu ameliyatlar benim beş yıl boyunca evde oturmama neden oldu. Artık bunalıma girmeye başlamıştım. Şu an çalıştığım işte nefes aldığımı hissediyorum. Hem işimi hem arkadaşlarımı seviyorum. Tam bir yıldır çalışıyorum. Bacaklarımdan rahatsız olduğum için oturarak iş yapmak benim için büyük avantaj, çünkü uzun süre ayakta kalamıyorum. Burada çalışırken önemsenmek güzel. İşimi severek yapıyorum bu yüzden bazı zorluklara katlanıyorum. Her gün 90 km yol gitmiş oluyorum. Ama bu beni yıldırmıyor çünkü işimi, buradaki ortamı, iş arkadaşlarımı ve yöneticilerimi seviyorum.Yine Tempo Çağrı Merkezi’nde Müşteri Temsilcisi olarak çalışan Ahmet Aydın ise kendilerini eve kapatan engellileri hiç anlayamadığını söylüyor. Aydın, “Buradaki ortamı anlayabilmeniz için farklı işyerleriyle burayı kıyaslamanız gerekir. Böyle bakıldığında burası çalışma koşulları ve olanakları açısından iyi fırsatlar sunuyor. Çağrı merkezi sektörü gelişen bir sektör, bu yapılanma içinde yer almak güzel, prestijli ve albenisi var. Başka bir işyerinde işe başlamak istediğinizde iyi bir referans olacağını düşünüyorum. Bedensel olarak yorulmuyorsunuz. Biz müşteri memnuniyetine dayalı bir iş yapıyoruz. Her telefon farklı bir müşteri, farklı bir sorun ya da istek. Etrafımdaki bazı kişilere baktığımda benim gibi müşteri temsilcisi olarak başlayan ve şu an farklı pozisyon da görev alan kişiler var. Ben ileride şirket içinde açılan bir pozisyon da veya muhasebe alanında değerlendirilmek isterim. Engelli olarak kendisini eve kapatan insanları hiç anlamıyorum” diyor.