Yerleşik ve geleneksel kitap yayıncılığı yapan şirketlerin karşısında ummadıkları bir rakip türemeye başladı: Gazete, dergi ve hatta bazı internet haber siteleri.
• New York Times, WikiLeaks olayına dair bir e-kitabı “Açık Sırlar” (Open Secrets) başlığıyla yayınladı. Amazon, Google eBookstore, Apple iBookstore ve Barnes&Noble (zincir kitapevi) gibi yerlerde satışa sundu. WikiLeaks’ciler, alelacele yapılan yayından rahatsız oldular. Ama neticede NYT, güncel bir konuyu “kitap” içeriğinde hızla yayınlamış oldu.
• ABD’de tanınan, başkent ve politika ağırlıklı “Politico” adlı çoklu ortam yayını ile RandomHouse yayınevi ortaklık yapacak. 20-30 bin kelimelik (kitaba göre kısa, ama makaleye göre uzun) 4 e-kitap yayınlayacaklar. Bunlar, 2012 ABD Başkanlık seçim kampanyasına yetişecek.
• ABD’de etkili ve önemli bir popüler kültür-sanat-siyaset dergisi Vanity Fair, dergide daha önce yayınlanan makaleleri bir araya getirerek hızla e-kitap olarak sunuyor. Örneğin, Murdoch-telekulak olayına dair uzun 20 makaleden e-kitap yaptılar. Tanesi 3.99 dolardan satıldı. Derginin egzantrik genel yayın yönetmeni Graydon Carter de bir giriş yazısı yazdı.
• New York yaşamını kültür ve sosyoloji merceğinden gören The NewYorker dergisi ise, 9/11 olayının yıldönümü nedeniyle -yine eski ve yeni yazılardan oluşan- bir e-kitap yayınladı. 7.99 dolardan satıldı.
• Ve bir de internet haber sitesi şimdi bu listede: Huffington Post. Evet, HP’deki arkadaşlar işin içinde olmazsa olmazdı doğrusu. Amerikan ordusunda gaylerin durumunu inceleyen “Nasıl Kazandık” (How We Won) adlı araştırma kitabı, HP’nin ikinci e-kitabı oldu. Her zaman “tartışma odağı olan” HP, yine böyle bir yayınla kamuoyunun önüne çıktı. Hem de tam kongrenin, gaylere orduyu açmaya karar verdiği günlerde! Zamanlama mükemmel. Tam HP-türü bir ataklık.
HP, yazara ön ödeme yapmıyor. Kitabın satışını 50:50 paylaşıyorlar. Üniversite hocası yazar Aaron Belkin’in dedikleri önemli: “Ben de kitabımı Oxford University Press bassın isterdim. Ama öyle olamayacak. Yine de OUP, kitabımı, yayınlandığı gün bir milyon okuyucuya ulaştıramazdı.”
• Bir de ABD’de sahaya yeni çıkan e-kitap yayıncıları var: Atavist.net ve Byliner.com gibi. Örneğin Atavist’in önceliği, roman dışı araştırma türü
yayınlar. iPad/iPhone, Kindle, Nook’ta okunsun diye.